Profesoara de engleza a copilului meu , elev în clasa a IV-a, are inspecție. Nu știu exact ce tip de inspecție este pentru că dumneaei predă engleza și înțeleg că, de câteva ore încoace, la clasă nu se mai face engleză cise face română și matematică.
Întrebări:
- E legal să nu faci orele care apar în orar și lecțiile pe care și le-ai inclus în planificare, doar ca să faci repetiții generale cu elevii? Copilul meu trebuia să-ți însușească niște noțiuni de engleză în această perioadă. La școală, nu la meditațiile pe care le oferă doamna profesoară acasă.
- E corect să predai și să lucrezi cu o zi înainte exercițiile care urmează a fi predate la inspecție?
- E legal și corect să inviți să stea acasă elevii mai puțin pregătiți sau mai gălăgioși?
- De ce se poate depune efort de pregătire a lecției, de lucrat în echipe, de stimulat gândirea când așteptâm inspecții dar altfel prea puțin sau deloc?
- Oare nu ar fi mai eficiente inspecțiile neaunțate? Să intre pur și simplu în clasă directorul, inspectorul și să constate pe viu și fără pregătire cum merg lucrurile.
Eu nu suport prefăcătoria, ipocrizia, lașitatea și lingușeala.
Cred că un profesor bun cu adevărat e cel care la inspecție se prezintă exact așa cum o face zilnic în fața elevilor.
Cred că un profesor bun e cel capabil să țină o lecție în fața unor elevi pe care i-a văzut prima dată, nu pe care i-a dresat timp de mai multe săptămâni.
Îmi amintesc că în liceu am avut un profesor foarte slab pregătit la română și câ într-o zi i-a ținut locul soția dumnealui, profesoară de română la alt liceu din oraș. Ne-a fascinat, pur și simplu.
Un profesor care în timpul orelor alintă elevii cu fel de fel de apelative (prost, idiot etc), folosește aceleași metode de stimulare intelectuală și la inspecție?
Păi, vor sări profesorii, inspecția e ca un examen. E normal să te pregătești în mod special pentru ea. Elevii nu fac la fel?
Sigur! Cu următoarea diferență care se aplică și elevilor și profesorilor:
Una este când un elev care învață zilnic, arată constant respect față de școală, se pregătește suplimentar pentru un examen, și alta e când un elev care de obicei nu acorda interes școlii, face un efort doar pentru examen după care se întoarce la vechile obiceiuri.
În plus, dacă profesorul prezintă la examen ceea ce a repetat cu o zi înainte, e normal ca și elevii când sunt testați sa primească din timp exercițiile rezolvate ca să aibă un test perfect?
Dacă eu as fi inspector și aș asista la lecție, m-aș strădui să investighez dacă modul de desfășurare a lecției în cadrul inspecției este cel abordat de obicei sau dacă s-a pregătit o festivitate de tip comunist special pentru vizita mea. Dacă aș constata că de obicei lucrurile nu stau așa cum mi-au fost prezentate, aș depuncta grav profesorul și l-aș lăsa ”corigent”.
Pentru că două siteme care țin în viață o țară sunt sitemul de învățământ și sistemul sanitar, fac deseori analogii între cele două așa că îi întreb, în primul rând pe cei deranjați de articol:
Sunteți mulțumiți că în spitale totul e perfect când vine Sanipidul în control, că atunci se respectă regulile elementare de igienă și în rest, Dumnezeu cu mila?
Tocmai îmi spune cineva că profesorilor le e frică de inspectori și de aia se pregătesc așa temeinic. Și după ce pleacă inspectorul și se termină frica nu ne mai facem treaba cum știm că ar trebui și am demonstrat că putem?