NECESITATE
Deși în școli există cabinete cu psiho-pedagog școlar, funcționarea lor este minimă. Implicarea în consilierea elevilor referitor la orice aspect, mai ales în orintare școlară și de carieră lipsește total.
Întâlnesc deseori elevi de clasa a VIII-a complet debusolați, care nu știu ce să facă mai departe, ce profil de liceu li se potrivește. De asemenea, elevi ajunși înaintea examenului de bacalaureat care nu știu de ce au ales un profil de liceu. Foarte des răzbate explicația : ”Acolo m-a distribuit calculatorul”.
La terminarea clasei a opta cei mai mulți se orientează spre un liceu tinand cont de niște criterii subiective.
Printre acestea:
-preferințele părinților,
-sfaturile prietenilor,
-distanța față de casă a instituțiilor de invățământ.
De cele mai multe ori se alege mai întâi liceul si nu profilul.
Alegerea corectă a profilului liceului pe care-l va urma elevul este primul pas important, esențial in viitoarea carieră a acestuia.
Rolul consilierii școlare și vocaționale este deosebit de important pentru a asigura copiilor un viitor parcurs școlar armonios.
Conturarea profilului psiho-emoțional și vocațional al elevului din timp va asigura pornirea pe drumul potrivit astfel încât sa nu fie pierduți ani din viață. Ei evită să schimbe licee, să se înscrie la facultăți nepotrivite. Evită astfel să înceapă o carieră într-un domeniu care nu-i va asigura satisfacția profesională.
Rolul părinților
Majoritatea părinților se preocupă de a oferi ședințe de meditații la diverse materii școlare atunci când elevii înregistrează insuccese. Asta fară a fi rezolvat mai întâi problema esențială de a identifica stilul de învățare și a educării acestuia.
Pentru că suntem diferiți, și alegerea viitorei cariere depinde foarte mult de personalitatea elevului. De aceea, orice evaluare si consiliere trebuie să înceapă cu autocunoașterea elevului. Cei mai mulți elevi dar si adulți nu știu ce le place, ce nu le place, care le sunt punctele forte si care cele slabe, care le sunt abilitățile și talentele. Astfel, din lipsă de autocunoaștere, elevii sunt dezorientați in alegerea unei viitoare cariere.