Atunci când vorbim despre școala și despre educație părinții au idei diferite cu privire la anumite subiecte și sunt de acord când este vorba despre altele.
Fără a avea o intenție rea, mulți se vor contrazice cu pasiune despre ce ar trebui să se întâmple la școală. La fel de bine, sunt și subiecte asupra cărora majoritatea dintre noi suntem de acord. Sunt foarte mulți elevi care ajung la Centrul de Meditații pentru că au nevoie de un ajutor în a înțelege o materie, pentru a recupera anumite informații, ori pentru a se pregăti la diferite materii.
Vorbind cu ei, dar și cu părinții acestora, am ajuns la concluzia că, în cele mai multe cazuri, un elev are dificultăți la o materie nu neaparat din vina lui. Sunt și alte elemente care influențează într-o manieră determinată evoluția elevului la școală.
Iată 5 adevăruri despre școală și motivul din spatele acestora
1. Mare parte din materia învățată de copil se uită rapid. Acest principiu poate fi susținut ușor de toți părinții din simplul motiv că au trecut și ei prin experiența școlii și au uitat (foarte) mult din materia predată și apoi învățată. De multe ori, în câteva luni, alteori după numai câteva zile, informații exacte despre un eveniment (data, numele orașului), ori o definiție va fi uitată. Cu toate acestea, în școli materia continuă să fie stufoasă, iar memoria pe termen scurt a copiilor este încărcată cu tot felul de informații.
2. Faptul că știi multe informații nu te face mai deștept. Chiar dacă sunt și copii care reușesc, în cele din urmă, să țină minte toate informațiile transmise de profesor, acest lucru nu le garantează succesul. Succesul pe termen lung al copiilor nu se traduce prin notele mari pe care copilul le va lua în această săptămână, ori în acest trimestru. Nu contează nici IQ-ul. Succesul pe termen lung al copilului este asigurat dacă părintele are deschiderea în a-i încuraja copilului talentul, aptitudinile.
De ce nu nu este un copil mai deștept dacă poată să rețină mai multe informații? S-a dovedit că mulți dintre ei nu înțeleg cum să facă și conexiunile între informații și cum să le folosească pentru a rezolva probleme din viața reală.
3. Copiii au tendința de a învăța mai bine ceea ce li se pare interesant. La fel cum și noi, adulții, suntem atrași de lucruri interesante, cu aplicabilitate în viața reală, la care ne putem raporta, la fel sunt și copiii. Cu atât mai mult cu cât ei nu au aceeași capacitate de concentrare, ori atenție. Astfel, contează experiența din timpul actului de predare / învățare, abilitatea profesorului de a preda o materie astfel încât să-l incite pe copil să rămână atent, să-l încurajeze să participe chiar dacă nu va răspunde corect la fiecare întrebare. Pentru că, în momentul în care elevul găsește materia ca fiind stresantă sau obositoare, cel mai probabil nu va depune efort în a înțelege ceea ce învață, ori chiar să-și mai amintească, peste câteva zile, informațiile acumulate.
4. Elevii sunt mai interesați de materiile la care pot participa, decât cele la care trebuie să asiste pasiv. Din nou, interacțiunea joacă un rol determinant. Pentru că, în momentul în care participă, căută răspunsuri, soluții, elevul caută soluții în informația care i-a fost predată. Atunci când știe că la materia respectivă poate să participe și chiar este încurajat de profesor, elevul va fi atent de la început. Astfel, chiar dacă mica dezbatere se va realiza la finalul orei în care s-a și predat, copilul va avea, deja, 70% din informație deja reținută, doar din simplul motiv că a fost atent, are interes să asculte, are încrederea profesorului și anticipează satisfacția interacțiunii.
Prin simplul fapt că profesorul ofera copilului alternativa (de a raspunde sau de a nu răspunde) îl atrage pe copil pentru materia sa. Iar dacă alegerea este legată de interes, iar interesul de rezultate, atunci nu este greu de ghicit cum, intr-un astfel de mediu încurajant, copilul nu doar că va obține rezultate de moment, dar va reține și mare parte din informație. Cu toate acestea, sunt, încă, mulți profesori care preferă să aibă spectatori la clase și să predea cât mai multă informație.
5. Elevii reușesc atunci când simt că fac parte dintr-un mediu în care se simt respectați, acceptați și încurajați. Asa cum se dovedește tot mai des că părinții nu obțin rezultate dacă se folosesc de control și alte tehnici de dominare a copilului, la fel se întâmplă și la școală. Un copil va avea rezulatate într-un mediu în care se simte încurajat: să participe, să ia inițiativă, să ofere un răspuns fără teama de a fi jignit sau certat dacă nu a fost cel corect. Vechile tehnici de predare sunt, încă, în foarte multe școli. Și foarte mulți elevi care ajung la Centrul de Meditații și Dezvoltare Personală povestesc despre experiențele pe care le au la școală, cu diferiți profesori.
Profesorii ar trebui să știe că nu doar notele contează și, pe lângă performanțele școlare ar trebui să încurajeze și să țină cont de în actul de predare de: inteligența socială a copilului, de talentul și alte aptitudini de comportament (optimismul, autocontrolul, curiozitatea elevului etc). Prin urmare, disciplina și managementul clasei ar trebui analizate pentru a înțelege cum sunt stabilite obiectivele, cum este se realizează disciplina și ordinea, care sunt rezultatele pentru care copiii sunt recompensați (cu note sau laude).
Ca părinți, dar și ca profesori, obiectivul ar trebui să fie succesul pe termen lung al copilului și nu doar rezultatele traduse prin note, ori numărul de activități extrașcolare la care copilul este înscris.
Centrul de Meditații și Dezvoltare Personală oferă elevilor meditații la toate materiile școlare și organizează periodic ateliere cu adevărat utile. Ne puteți contacta pe e-mail la [email protected] sau ne puteți suna la 0744501918.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.